En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

söndag 13 september 2015

Ny "infucker" till focken

Jag har haft en fast längd på min gamla "infucker". dvs inre skotpunkt till focken. Jag har funderat av och till på om den kanske skulle var justerbar. Nu blev det en fyrskuren talja som är fäst i en öglemutter i bulten till bomnocken. Sedan är det två lika långa dyneematampar som går ut och "vänder" i skothaken jag krokar i skotet. Det gör att jag nu har 8:1-utväxling på infuckern samt att vid justering justeras både SB- och BB-infuckern samtidigt och lika mycket.



Nedre blocket i den 4-skurna taljan med de två gröna dyneematamparna ut till skotpunkten.
Den röda dyneemastropen är skothornsinfästning till ankarseglet.


Jag har valt att ha en skothake istället för en populär ring som de flesta använder. Haken gör att det är enkelt att kroka fast "infuckern" i fockskotet.
Den svarta gummikorden gör att skothaken inte hänger och slänger när jag lossat den från undervantet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar