En blogg om "Medströms" vår X-382, byggd av X-Yachts 2002 och med segelnummer SWE130
Eller kanske egentligen hur man långsamt förvandlar en snabb racer till en kompetent cruiser

fredag 2 mars 2018

Två stycken 200Ah AGM batterier

När jag kom hem från jobbet igår stod två stycken nya 200Ah AGM-batterier och väntade på att bli inlyfta i förrådet. De väger 47 kg styck, och det är naturligtvis en illröd flagga för framtida diskbråck. Att ens tänka tanken att de skall lyftas upp i båten när den står på land kommer jag inte göra, de skall naturligtvis monteras efter sjösättning. De kommer ersätta 2 stycken 180Ah SMF-blysyra batterier. Skall bli intressant att se hur mycket längre AGM-batterier håller.
Jag köpte batterierna här: https://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/norrack/2-st-norrack-dual-purpose-agm-12-v-200-ah.html

9 kommentarer:

  1. Kanske dax för en lite modernare lösning som inte sliter så på kroppen? Varför inte tvås stycken LiFePo4 90Ah 'a 12 kg istället? Mindre risk för diskbråck och en snabbare båt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallåj Johan
      Har naturligtvis funderat på lithiumbatterier, men vill att de skall bli billigare och också utprovade lite mer. Har haft rätt så mycket att göra med lithiumbatterier till fordonindustrin och om det är krånliga regler för att transportera och lagra vanliga traditionella batterier är det ingenting mot att hantera lithiumbatterier... Så nästa batteribyte blir troligen ett tekniklyft också.
      Högt & fort /// Patrik

      Radera
  2. Hur går det med batterierna?
    Fungerar de bra?
    - Tar de laddning ordentligt?
    - Hur mycket får du ut av dem?

    Är du nöjd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, missade helt den här frågan. Jo de tar laddning ordetligt. Men jag var tvungen att "programera" om laddaren så att den ger lite högre maxspänning precis innan den går över i underhållsladdning. Skall bli intressant att se hur länge de här håller. Vi använder ju Medströms mycket och det blir mycket tid med landström. Nästa batteribyte blir nog till Lithium, borde finnas fler fabrikat och det borde också synas att lithiumbatterierna blir billigare. Jag har dessutom monterat en solcell till så kanske det gör att vi kommer vara självförsörjande när vi ligger i naturhamnar.
      Högt & Fort /// Patrik

      Radera
  3. Hej, hår är känns det nu med batterierna efter två säsonger?

    Tänkte beställa 2st 250Ah (kapanj om 7380:- för båda just nu) och undrar hur ni upplevt laddning och urladdning med era Norrack?

    https://www.voltpower.se/agmgel-batterier/norrack/2-st-norrack-dual-purpose-agm-12-v-200-ah.html

    mvh
    Björn

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Har du kvar batterierna?
    Hur mycket kapacitet är det kvar?
    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dennis,

      Har svårt att uppskatta kapaciteten, men de håller maxladdning nästan lika länge som när de var nya. Vi har legat allt fler nätter i naturhamn och har inte ens tänkt att jag måste in och ladda. Jag hade Biltemas stora SMF-batterier på 180Ah tidigare och de tappade kapacitet mycket snabbare. Jag kan rekommendera de här Norrak-batterierna. Jag hoppas kunna använda de en 4-5 år till. Nästa gång jag byter blir det till lithium-batterier.

      Jag har en Mastervolt 40A laddare och en NASA batterimonitor BM1 där jag följer "läget" på batterierna. Jag håller i dagarna på att motera en Mastervolt DC/DC-laddare "Mac Plus 12/12-50" så att jag kan utnyttja den nya motorns generator på 120A på bästa sätt.

      Mvh /// Patrik

      Radera
  5. Hej!
    Tack för svaret!
    Har också kört 2st av Biltemas batteri 80-100 Sol/Vind men de har tappat till ca 30% kapacitet bara efter bara 3 månader.
    Har aldrig laddat ur till mer än 12.2 volt...alltså ca 50%..
    Biltema förstår inte hur man skall mäta kapacitet så ärendet är på väg till ARN...
    Låter ju bra att Norrack fungerat så pass bra!
    Har också kikat på Litium...Seasea har Sunwind 100 Ah nedsatt till 7200:- just nu...kanske lika bra att satsa på det direkt... :)
    Jag kör solceller för laddning i sommarstugan.. 4st x 320w...maxladdström 40A..
    Mvh Dennis

    SvaraRadera
  6. Hej

    Hur fungerar batterierna nu? Kan du fortfarande rekommendera dom eller har du märkt av någon försämring?
    MVH Jimmie

    SvaraRadera